Green Today
e-καύσιμα ή ηλεκτροκίνηση
Περιβάλλον

Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης, τα e-καύσιμα και η ηλεκτροκίνηση

 

 Ανάλυση του Reuters *

Πριν “τα βρει” με την Κομισιόν το Σάββατο 25/03, η  Γερμανία είχε διατυπώσει την τελευταία στιγμή την αντίθεση της σε έναν νόμο ορόσημο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον τερματισμό των πωλήσεων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 το 2035, απαιτώντας να επιτρέπονται οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά την ημερομηνία αυτή, εφόσον λειτουργούν με ηλεκτρονικά (συνθετικά)  καύσιμα. Ας δούμε τι προηγήθηκε της συμφωνίας του Σαββάτου και τι σημαίνει αυτό για την αυτοκινητοβιομηχανία.

Ο σχεδιασμός της ΕΕ προβλέπει όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται από το 2035 θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές CO2, καθιστώντας ουσιαστικά αδύνατη την πώληση νέων αυτοκινήτων που κινούνται με ορυκτά καύσιμα.

Ο κανονισμός της ΕΕ – τον οποίο η Γερμανία, μαζί με την πλειοψηφία των χωρών της ΕΕ και των νομοθετών, υποστήριξε προηγουμένως – δεν θα απαγορεύει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICEs).Αλλά στην πράξη αυτό δεν θα είναι εφικτό λόγω της  έλλειψης της τεχνολογίας που θα μπορούσε να επιτρέψει στα αυτοκίνητα αυτά να λειτουργούν χωρίς να παράγουν CO2.

Εδώ είναι κάποια ζητήματα που πρέπει να γνωρίζετε:

Τι είναι τα e-καύσιμα

Τα ηλεκτρονικά καύσιμα, όπως η e-κηροζίνη, το e-μεθάνιο ή η e-μεθανόλη, παράγονται με τη σύνθεση των δεσμευμένων εκπομπών CO2 και του υδρογόνου που παράγεται με χρήση ανανεώσιμης ενέργειας ή ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς CO2.

Τα καύσιμα απελευθερώνουν CO2 στην ατμόσφαιρα όταν χρησιμοποιούνται σε έναν κινητήρα. Αλλά η ιδέα είναι ότι αυτές οι εκπομπές είναι ίσες με την ποσότητα που αφαιρείται από την ατμόσφαιρα για την παραγωγή του καυσίμου – καθιστώντας το ουδέτερο σε CO2 συνολικά.

Η Γερμανία και η Ιταλία θέλουν σαφέστερες διαβεβαιώσεις από την ΕΕ ότι οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων ICE μπορούν να συνεχιστούν μετά το 2035, εάν λειτουργούν με καύσιμα ουδέτερα σε εκπομπές CO2.

Ποιός παράγει e-καύσιμα

Οι περισσότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες στοιχηματίζουν στα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία – μια τεχνολογία που είναι ήδη ευρέως διαθέσιμη – ως την κύρια οδό για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα επιβατικά αυτοκίνητα.

Ωστόσο, οι προμηθευτές και οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου υπερασπίζονται τα ηλεκτρονικά καύσιμα, καθώς και μια σειρά από αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν θέλουν τα οχήματά τους να επιβαρύνονται από βαριές μπαταρίες.

Τα ηλεκτρονικά καύσιμα δεν παράγονται ακόμη σε κλίμακα. Το πρώτο εμπορικό εργοστάσιο στον κόσμο άνοιξε στη Χιλή το 2021, με την υποστήριξη της Porsche και με στόχο την παραγωγή 550 εκατομμυρίων λίτρων ετησίως. Άλλα προγραμματισμένα εργοστάσια περιλαμβάνουν το Norsk e-Fuel της Νορβηγίας, που αναμένεται να αρχίσει να παράγει το 2024 με έμφαση στα καύσιμα αεροσκαφών.

Μπορούν τα e-καύσιμα να “καθαρίσουν” τα αυτοκίνητα;

Τα ηλεκτρονικά καύσιμα μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα σημερινά οχήματα ICE και να διατεθούν μέσω των υφιστάμενων δικτύων εφοδιαστικής ορυκτών καυσίμων – και αυτά είναι τα καλά νέα για τους κατασκευαστές εξαρτημάτων ICE και τις εταιρείες που μεταφέρουν βενζίνη και ντίζελ.

Οι υποστηρικτές λένε ότι τα ηλεκτρονικά καύσιμα προσφέρουν τη δυνατότητα μείωσςη των εκπομπών CO2 του υπάρχοντος στόλου επιβατικών αυτοκινήτων μας, χωρίς να αντικατασταθεί κάθε όχημα με ηλεκτρικό.

Οι επικριτές τονίζουν ότι η παραγωγή ηλεκτρονικών καυσίμων είναι πολύ ακριβή και ενεργοβόρα. Η χρήση ηλεκτρονικών καυσίμων σε ένα αυτοκίνητο ICE απαιτεί περίπου πέντε φορές περισσότερη ανανεώσιμη ηλεκτρική ενέργεια από ό,τι η λειτουργία ενός ηλεκτρικού οχήματος με μπαταρία, σύμφωνα με μια δημοσίευση του 2021 στο περιοδικό Nature Climate Change.

Ορισμένοι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής υποστηρίζουν επίσης ότι τα ηλεκτρονικά καύσιμα πρέπει να προορίζονται για κλάδους που είναι δύσκολο να απελευθερωθούν από τον άνθρακα, όπως η ναυτιλία και η αεροπορία – οι οποίοι, σε αντίθεση με τα επιβατικά αυτοκίνητα, δεν μπορούν εύκολα να λειτουργήσουν με ηλεκτρικές μπαταρίες.

Τι πρόβλημα δημιούργησε η Γερμανία

Μέρες πριν από την τελική ψηφοφορία για τον κανονισμό της ΕΕ, η οποία ήταν προγραμματισμένη για τις 7 Μαρτίου, ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Φόλκερ Βίσινγκ απέσυρε την υποστήριξη της Γερμανίας σε αυτόν.

Αυτό έθεσε σε αναστολή μια από τις βασικές πολιτικές της Ευρώπης για την κλιματική αλλαγή – και εξέπληξε αρκετούς ηγέτες, επειδή οι χώρες της ΕΕ και οι νομοθέτες είχαν ήδη συμφωνήσει με τον νόμο πέρυσι. Και επιπλέον, μαζί με τη Γερμανία και την Ιταλία, χώρες όπως η Τσεχική Δημοκρατία και η Πολωνία εξέφρασαν ανησυχίες για τον νόμο, αυξάνοντας την πιθανότητα να μπει στο συρτάρι.

Αλλά άλλοι νομοθέτες και διπλωμάτες της ΕΕ προειδοποιούν ότι το να επιτραπεί σε μια χώρα να τορπιλίζει έναν ήδη συμφωνημένο νόμο, αυτό θα έθετε σε κίνδυνο άλλες διεξοδικά προετοιμασμένες  συμφωνίες που αφορούν σε κρίσιμες πολιτικές της ΕΕ.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προετοιμάσει μια πρόταση που επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να παράγουν νέα αυτοκίνητα για την ΕΕ που θα λειτουργούν μόνο με κλιματικά ουδέτερα ηλεκτρονικά καύσιμα. Αυτό θα μπορούσε να είναι ένα πρώτο βήμα για να επιτραπεί η πώλησή τους μετά το 2035.

Το προσχέδιο αυτής της πρότασης αναφέρει ότι τα οχήματα πρέπει να χρησιμοποιούν τεχνολογία που θα εμποδίζει το αυτοκίνητο να εκκινήσει εάν χρησιμοποιεί καύσιμα χωρίς ουδέτερο άνθρακα.

Το Διεθνές Συμβούλιο για τις Καθαρές Μεταφορές, από την πλευρά του, δήλωσε ότι είναι αμφίβολο ότι οι υφιστάμενες τεχνολογίες θα μπορούσαν να αντιληφθούν εάν ένα όχημα λειτουργεί με καθαρά ηλεκτρονικά καύσιμα ή ένα μείγμα με ορυκτά καύσιμα – καθώς τα ηλεκτρονικά καύσιμα έχουν παρόμοιες ιδιότητες με τα ορυκτά καύσιμα τα οποία θα πρέπει να αντικαταστήσουν .

Αξιωματούχος της ΕΕ είπε στο Reuters ότι οποιαδήποτε νέα πρόταση θα γίνει μόνο αφού οι χώρες εγκρίνουν τη σταδιακή κατάργηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας δήλωσε ότι θα εξετάσει το προσχέδιο αυτής της πρότασης.

Τι θέλουν οι εταιρείες

Μεγάλοι προμηθευτές εξαρτημάτων αυτοκινήτων στη Γερμανία, όπως η Bosch, η ZF και η Mahle, είναι μέλη της eFuel Alliance, ενός βιομηχανικού λόμπι, όπως επίσης και οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου από την ExxonMobil έως τη Repsol.

  • Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Piech, η Porsche και η Mazda υποστηρίζουν ευρέως τη νέα τεχνολογία. Η Porsche κατέχει μερίδιο στην εταιρεία παραγωγής ηλεκτρονικών καυσίμων HIF Global.
  • Η BMW (BMWG.DE) έχει επενδύσει 12,5 εκατομμύρια δολάρια σε e-fuel
  • Η BMW (BMWG.DE) έχει επενδύσει 12,5 εκατομμύρια δολάρια στην εκκίνηση ηλεκτρονικών καυσίμων Prometheus Fuels, ενώ επενδύει επίσης δισεκατομμύρια στην τεχνολογία ηλεκτρικής μπαταρίας.
  • Η BMW (BMWG.DE) έχει επενδύσει 12,5 εκατομμύρια δολάρια στην εκκίνηση ηλεκτρονικών καυσίμων Prometheus Fuels, ενώ επενδύει επίσης δισεκατομμύρια στην τεχνολογία ηλεκτρικής μπαταρίας.
  • Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της Volkswagen (VOWG_p.DE) και της Mercedes-Benz (MBGn.DE) στοιχηματίζουν στα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία για απαλλαγή από τον άνθρακα.
  • Η Volvo και η Ford προέτρεψαν αυτήν την εβδομάδα τις χώρες της ΕΕ να μην υποχωρήσουν στη σταδιακή κατάργηση των νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ το 2035.

(*)Ρεπορτάζ: Kate Abnett, Victoria Waldersee, Markus Wacket. Κείμενο:Jason Neely

• Από τη συντακτική ομάδα του greentoday.gr

Σχετικά άρθρα

EDP Renewables και P&G υπογράφουν ένα από τα μεγαλύτερα PPAs στην Ιταλία

Sakketou

Μερίσματα ρεκόρ από τις δυτικές πετραλαϊκές – Η στάση των επενδυτών

Sakketou

Νέα μέτρα μείωσης εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα – “Πέναλτι” στη ρύπανση για πράσινες πολιτικές

Θοδωρής Καλούδης
Φόρτωση....